Τετάρτη 3 Ιουνίου 2015

Διαδικτυακή Διαβούλευση του Τοπικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΤΣΔΑ) - 03/06 ως 20/06/2015

                                   


  • Από την εκδήλωση διαβούλευσης στην αίθουσα Ν. Εγγονόπουλος του Πάρκου Μίκης Θεοδωράκης


Αγαπητοί/ές συμπολίτες/ες

Όπως είναι γνωστό, βρισκόμαστε σε μια οριακή καμπή στο ζήτημα της διαχείρισης των απορριμμάτων στην Αττική, όπως και σε όλη τη χώρα. Οι αντοχές των σημερινών υποδομών(;) διαχείρισης και επεξεργασίας αποβλήτων στον ευρύτερο γεωγραφικό χώρο μας είναι ήδη πεπερασμένες. Με βάση ακόμα και τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις, αν δεν «μαγειρέψουμε πριν πεινάσουμε» ή για την ακρίβεια «πριν εξαντληθούμε από την πείνα», το μέλλον των περιοχών των Δήμων της Αττικής και της τοπικής μας γης των Βριλησσίων προδιαγράφεται ζοφερό, ανάλογο με το παρόν μεγάλων ηπειρωτικών και νησιωτικών Δήμων της χώρας και των ευρύτερων περιοχών τους (όπως ο Πύργος, η Τρίπολη και η Άνδρος που τελευταία οριστικοποίησε πάντως τον δικό της σχεδιασμό).

Για την αντιμετώπιση του σημαντικότερου ζητήματος της αυτοδιοίκησης – και ίσως της χώρας – έχουν αναπτυχθεί δύο λογικές. Η πρώτη - που ηττήθηκε εκλογικά στις τελευταίες αυτοδιοικητικές εκλογές σε επίπεδο Περιφέρειας Αττικής - των φαραωνικών έργων και της μεταφοράς των απορριμμάτων από όλους τους Δήμους της Αττικής σύμμικτα σε υποτιθέμενους Χώρους Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων (Χ.Υ.Τ.Υ.), οι οποίοι στην πράξη δεν απέχουν πολύ από τους γνωστούς ως σήμερα Χώρους Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων (Χ.Υ.Τ.Α.) και στην ουσία από τις διάφορες χωματερές όλης της χώρας. Και η δεύτερη, και επικρατήσασα, της εκτεταμένης Διαλογής στην Πηγή (ΔσΠ), βάσει της οποίας εκπονείται ο νέος Περιφερειακός Σχεδιασμός Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΠΕΣΔΑ). Πρόκειται για μια νέα ευρωπαϊκή προσέγγιση που, για να γίνει πράξη, απαιτεί τη συνειδητοποίηση της ευθύνης όλων μας, κρατικών και αυτοδιοικητικών αρχών, και κυρίως των πολιτών, για το χρέος απέναντι στο περιβάλλον, στην ιστορική διαδρομή του τόπου μας, στην οικονομικότερη και πιο νοικοκυρεμένη διαχείριση του ζητήματος  και, φυσικά, στις ερχόμενες γενιές.

Με βάση τα παραπάνω, είμαστε υποχρεωμένοι και στη δική μας τοπική κοινωνία, ιστορία και γεωγραφία να εξετάσουμε την καλύτερη δυνατή διαχείριση και επίλυση του θέματος της διαχείρισης των αποβλήτων μας στον τόπο μας. Μέχρι το τέλος του τρέχοντος μηνός ο Δήμος Βριλησσίων θα καταθέσει το δικό του Τοπικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων, ως μια πρώτη οργανωμένη καταγραφή και έκφραση προοπτικής σε ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα των σύγχρονων κοινωνιών, οπότε και της χώρας μας στο σύνολό της και κάθε τόπου της. Η πόλη μας, ως τμήμα και σημαντικός κρίκος του συμπλέγματος των Δήμων του Βόρειου τομέα της Αττικής και όλης της Περιφέρειας Αττικής, καλείται να συζητήσει και να συνδιαμορφώσει με τους δημότες και πολίτες την τοπική της λύση, σε συνεργασία και συνάρτηση με τους όμορους Δήμους και την περιφερειακή πολιτική όλης της Αττικής και της χώρας.

Από την πλευρά του Δήμου και της Δημοτικής Αρχής που εκλέχτηκε με προγραμματικό περιεχόμενο υπέρ της Διαλογής στην Πηγή των απορριμμάτων, καθώς και της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος που εφαρμόζει την πολιτική της για τα απορρίμματα, ήδη έχει αρχίσει η μετάβαση σε μια σύγχρονη προσέγγιση του ζητήματος.

Αναλυτικότερα, τοποθετήθηκαν στα τέλη Απριλίου κάδοι ανακύκλωσης στο ανώτερο τμήμα των Άνω Βριλησσίων, ώστε να έχουν και οι κάτοικοι της περιοχής αυτής τη δυνατότητα να ανακυκλώνουν, και δόθηκαν 300 συσκευασίες απόρριψης σε μαθητές και δημότες, ενώ, υλοποιώντας τη διακηρυγμένη νέα δημοτική πολιτική, προωθείται ο σχεδιασμός για τον ειδικότερο διαχωρισμό των απορριπτόμενων υλικών και συγκεκριμένα των γυάλινων συσκευασιών και εν γένει συσκευασιών και αντικειμένων. Πιο συγκεκριμένα, έχει ήδη ψηφιστεί, με πρόταση της Δημοτικής Αρχής, από το Δημοτικό Συμβούλιο και προχωρά υπηρεσιακά η υλοποίησή της, η θεσμοθετημένη, σύμφωνα με το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο, και οργανωμένη διαλογή μάζας ξύλου (κλαδιών και κλαδεμάτων), ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών και αντικειμένων και των εγκαταλελειμμένων οχημάτων.

Ακόμα, ο Δήμος Βριλησσίων θεωρεί ως προτεραιότητές του τον σχεδιασμό, ψήφιση και εφαρμογή και άλλων μεθόδων και πρακτικών διαχωρισμού απορριμμάτων, όπως η ανακύκλωση ελαίων και παλαιών- προσωρινά απαξιωμένων – αντικειμένων και ρούχων, αλλά και τη μείωση του όγκου των απορριμμάτων με μεθόδους σμίκρυνσης και μετατροπής της ύλης τους (κομποστοποίηση, ξήρανση κλπ).  Επιπλέον, βρίσκεται σε συνεχή συνεργασία με τους γειτονικούς Δήμους, αλλά και τη νέα Περιφερειακή Αρχή και τον ΕΣΔΝΑ, ώστε να βρεθούν πρακτικές, ευέλικτες και συνεργατικές-κοινές λύσεις σε χωροθετήσεις μηδενικής όχλησης και ήπιων δραστηριοτήτων διαχείρισης αποβλήτων, όπως τα λεγόμενα “Green Points”, στα οποία οι πολίτες προσέρχονται για να αποθέτουν τα ήδη διαχωρισμένα απορρίμματα και πεπαλαιωμένα τους αντικείμενα για επαναξιοποίηση ή μεταφορά τους σε κατάλληλα κέντρα επεξεργασίας, ακόμα και για την από κοινού δημιουργία Κέντρων Διαλογής και Ανάκτησης Υλικών.  Χρήσιμη, τέλος, πρέπει να θεωρείται η διατήρηση των χωροθετήσεων του παλιού Περιφερειακού Σχεδιασμού (ΠΕΣΔΑ) για την εξυπηρέτηση των Δήμων της Αττικής, όχι βεβαίως με τη φαραωνικής αντίληψης προσέγγιση που επιλέχθηκαν αρχικώς, αλλά υπό το φως της σύγχρονης ευρωπαϊκής προσέγγισης του νέου ΠΕΣΔΑ, του Διαχωρισμού στην Πηγή, και της χρήσης της πλέον προηγμένης τεχνολογίας επεξεργασίας κατά πολύ μικρότερων ποσοτήτων υπολειμμάτων από τα προβλεπόμενα στον παλιό σχεδιασμό, κάτι για το οποίο υποχρεούμαστε όλοι να συμβάλλουμε τα μέγιστα, με κάθε δυνατό τρόπο.
     
Επίσης, από το Δήμο Βριλησσίων, πραγματοποιούνται παρεμβάσεις κοινωνικής ευαισθητοποίησης για την ενεργή συμμετοχή και συνδρομή του πολίτη. Κι αυτό γιατί πέρα από τις πρωτοβουλίες της Δημοτικής Αρχής και της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος και Πολιτικής Προστασίας που τις εφαρμόζει αρμοδίως, πρωταρχικής σημασίας ζήτημα για την αποδοτικότητα της λειτουργίας της ανακύκλωσης αποτελεί η μη ανάμειξη όλων των τύπων απορριμμάτων και, φυσικά, η μη απόρριψή τους στους κάδους ανακύκλωσης, εάν αυτά προηγουμένως δεν έχουν διαχωριστεί καταλλήλως, σύμφωνα με τις οδηγίες και τη σχετική σήμανση στο μπροστινό μέρος των σχετικών ειδικών κάδων.  Η εκπαίδευση του πολίτη για την ΔσΠ αρχίζει από νεαρή ηλικία και αυτό θα αποτυπωθεί προσεχώς στα σχολεία της περιοχής, μέσα από κατάλληλο σχεδιασμό και οργανωμένη συνεργασία.

Παρακαλούμε, με βάση το παραπάνω εισηγητικό σημείωμα, όπως καταθέσετε ως ενεργοί και σκεπτόμενοι πολίτες σκέψεις, αλλά και τεκμηριωμένες απόψεις, για τη συμβολή στη σύνταξη και ολοκλήρωση του υπό κατάθεση στα τέλη του τρέχοντος μηνός Τοπικού Σχεδίου Διαχείρισης Απορριμμάτων του Δήμου Βριλησσίων προς την Περιφέρεια Αττικής. Σκοπός, η διαβαθμιδική και διαδημοτική συνεργασία για την εξεύρεση των βέλτιστων λύσεων/της βέλτιστης λύσης  και την αναγκαία και έγκαιρη χρηματοδότησή τους.  
     

       Αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος
Καθαριότητας & Πολιτικής Προστασίας

              Αλέξης Μαυραγάνης 




Από την εκδήλωση διαβούλευσης στην αίθουσα Ν. Εγγονόπουλος του Πάρκου Μίκης Θεοδωράκης

2 σχόλια:

  1. Τοπικό σχέδιο διαχείρισης απορριμμάτων

    “Πρόκειται για μια νέα ευρωπαϊκή προσέγγιση “
    Δεν πρόκειται για νέα Ευρωπαϊκή προσέγγιση διότι είναι οδηγία του 2008/98, η οποία θα έπρεπε να είχε εφαρμοστεί το 2008, αλλά η αυτοδιοίκηση δεν έπραξε το παραμικρό.
    Ο δήμος τώρα, υποχρεούται να σχεδιάσει τοπικό σχέδιο αποκεντρωμένης διαχείρισης αποβλήτων, όμως στην δημόσια διαβούλευση δεν βλέπω σχέδιο πάνω στο οποίο να τοποθετηθούμε.
    Ο διαχωρισμός στην πηγή είναι ο πλέον ενδεδειγμένος και σύγχρονος τρόπος διαχείρισης, ο οποίος εξοικονομεί πολύτιμους πόρους και ανθρώπινο δυναμικό.

    Προτάσεις
    1. Δημιουργία Κέντρου Ανακύκλωσης Εκπαίδευσης Διαλογής στην Πηγή (ΚΑΕΔΙΣΠ), για διαλογή στην πηγή ανακυκλώσιμων υλικών. Τα ανακυκλώσιμα υλικά θα προσκομίζονται από πολίτες, επιχειρήσεις, κοινωφελείς οργανισμούς, σχολεία (με τη μέθοδο της σακούλας).Την λειτουργία των ΚΑΕΔΙΣΠ αναλαμβάνουν οι Δήμοι ή Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις ή άλλης μορφής Κοινωνικοί Συνεταιρισμοί μέσα από προγραμματικές συμβάσεις με τους Δήμους. Οι προγραμματικές συμβάσεις δεν θα έχουν κόστος για τους Δήμους αλλά αντίθετα αντισταθμιστικά οφέλη τόσο για τους πολίτες όσο και για το Δήμο (μέρος των εσόδων θα πηγαίνουν για δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, ένα μέρος θα δίνεται στους πολίτες που συμμετέχουν σε αυτή τη μορφή ανακύκλωσης και ένα μέρος στους Δήμους)Τα κέντρα αυτά θα πρέπει να στεγαστούν κυρίως σε ήδη υπάρχουσες κτιριακές εγκαταστάσεις ή ελεύθερους χώρους που ανήκουν στους Δήμους και μόνο στην περίπτωση που εξαντλούνται αυτές οι δυνατότητες να σχεδιάζονται νέες εγκαταστάσεις, με στόχο την ελαχιστοποίηση του κόστους. Πρότυπες μελέτες των κέντρων αυτών θα πρέπει να εκπονηθούν από τον ΕΟΑΝ, με στόχο να μειωθεί το κόστος περαιτέρω αλλά και να είναι δυνατή η προσαρμογή των μελετών στα δεδομένα του κάθε Δήμου από τις ίδιες τις Τεχνικές Υπηρεσίες των Δήμων.
    2. Ενα δίκτυο κάδων για την προδιαλογή. Ειδική πρόβλεψη πρέπει να αφορά την ξεχωριστή συλλογή των αποβλήτων κήπου (κλαδέματα κλπ).
    Δράσεις υποκίνησης της συμμετοχής στα Κέντρα Ανακύκλωσης Εκπαίδευσης Διαλογής στην Πηγή των πολιτών και συγκεκριμένα:
    § δράσεις δημόσιας διαβούλευσης και κοινωνικής συμμετοχής στον σχεδιασμό και την εφαρμογή του τοπικού σχεδίου για παράδειγμα μέσω ανοιχτών εκδηλώσεων, συσκέψεων με κοινωνικούς φορείς, ερωτηματολογίων, συνελεύσεων, συγκρότησης ομάδων
    § δράσεις ενημέρωσης των πολιτών, των επαγγελματιών και των επιχειρήσεων για την πρόληψη της παραγωγής απορριμμάτων και τον τρόπο διαχείρισης των ειδικών αποβλήτων, ενδεικτικά στη μείωση χρήσης πλαστικής σακούλας και των συσκευασιών, στην διακριτή διαχείριση για τις μπαταρίες, τα ιατροφαρμακευτικά, τα απόβλητα κρεοπωλείων και ιχθυοπωλείων, τα τηγανέλαια κλπ
    § δράσεις υποκίνησης, ενημέρωσης, ευαισθητοποίησης και περιβαλλοντικής εκπαίδευσης για τη διαλογή στην πηγή, την ανακύκλωση και την κομποστοποίηση
    § ο χώρος των ΚΑΕΔΙΣΠ θα χρησιμοποιείται και για μέρος των παραπάνω δράσεων
    · Μονάδες διαχείρισης βιοαποβλήτων για την κομποστοποίηση των προδιαλεγμένων οργανικών τη συσκευασία και τη διάθεση του παραγόμενου κόμποστ.

    · Εργαστήρια ανάκτησης ανταλλακτικών, επισκευής-ανακατασκευής υλικών.
    Ποιες είναι οι βασικές παράμετροι σχεδιασμού
    1. Η καταγραφή των ποσοτήτων στερεών αποβλήτων που παράγονται σήμερα και η ποιοτική τους ανάλυση.
    2. Η περιγραφή υφιστάμενης κατάστασης με χαρτογράφηση που θα περιλαμβάνει τα σημεία ιδιαίτερου ενδιαφέροντος (πλατείες, κοινόχρηστοι χώροι, χώροι άθλησης), τους μεγάλους παραγωγούς (αγορές, χώροι εστίασης, δημόσιες υπηρεσίες, σχολεία, τράπεζες), τους παραγωγούς ειδικών και επικινδύνων αποβλήτων (ιατρικά κέντρα, βιοτεχνίες- συνεργεία)
    3. Η καταγραφή του ανθρώπινου δυναμικού και της οργάνωσης της υπηρεσίας που εμπλέκεται
    4. Η καταγραφή των ιδιαίτερων προβλημάτων που πρέπει να επιλυθούν

    (συνέχεια παρακάτω λόγω χωρητικότητας κειμένου σχολίου)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. 5. Η εκτίμηση της εξέλιξης των αναγκών σε βάθος τουλάχιστον 5/ετίας .
    6. Η επιλογή των επιθυμητών δράσεων και των στόχων που πρέπει να αυτές να επιτύχουν σε βάθος τουλάχιστον 5/ετίας. Η περιγραφή των εναλλακτικών και της βέλτιστης λύσης.
    7. Η καταγραφή των αναγκαίων μελετών συμπεριλαμβανομένων και των μελετών περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
    8. Η συνεργασία με την περιφέρεια, τα αρμόδια Υπουργεία και τους εμπλεκόμενους φορείς.
    9. Οι διαδημοτικές συνεργασίες και η συνεργασία με τους φορείς διαχείρισης στερεών αποβλήτων (ΦοΔΣΑ)
    10. Η συνεργασία με Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις
    11. Η κοστολόγηση όλων των δράσεων διαχείρισης, η εκτίμηση των εσόδων και η πρόβλεψη της χρηματοδότησης τόσο των παγίων όσο και των λειτουργικών δαπανών. Η σύγκριση με το σημερινό κόστος διαχείρισης.
    12. Το σύστημα ενημέρωσης- παρακολούθησης και ελέγχου υλοποίησης του τοπικού σχεδίου διαχείρισης.
    Η προσπάθεια αυτοδιαχείρισης και αξιοποίησης, από τους Δήμους και την τοπική κοινωνία, του συνόλου των ανακυκλώσιμων προϊόντων-επανάχρησης-ανάκτησης υλικών-κομποστοποίησης μπορεί να δημιουργήσει πανελλαδικά και σε τοπικό επίπεδο 10-15.000 νέες μόνιμες θέσεις εργασίας και να αποφέρει έσοδα 1-1,5 δισ. ετησίως.

    · Και τέλος για αργότερα, εγκατάσταση για ανάκτηση των υπολειπόμενων σύμμεικτων ΑΣΑ.

    · Προτείνω παράλληλα με την διαχείριση των αποβλήτων, τη μείωση δημιουργίας των, και τον απόλυτο έλεγχο τους, στους δήμους.
    · Υποχρεωτικό το μάθημα περιβαλλοντικής διαχείρισης σε όλες τις βαθμίδες του σχολείου αλλά και όλες τις τάξεις. από την 1η δημοτικού μέχρι το λύκειο.

    · https://www.youtube.com/watch?v=GADZy5cuUoA Θρυμματιστής

    Στον λογαριασμό της ΔΕΗ, μπορείτε να ενημερώνετε τους πολίτες, όταν πρόκειται να έχουν κλαδέματα από τους κήπους τους να ειδοποιούν τον δήμο, ώστε να έρχεται με το τρακτέρ και να κομποστοποιεί επι τόπου τα κλαδέματα.

    Για αργότερα και για προχωρημένους δήμους:
    Με την χρήση έξυπνων κάδων ανακύκλωσης και απορριμμάτων, θα επιτευχθεί,
    1. μείωση του CO2 αλλά και μείωση του κυκλοφοριακού προβλήματος, αφού θα χρειάζονται λιγότερα απορριμματοφόρα στους δρόμους (οι έξυπνοι κάδοι ειδοποιούν μέσω GPRS τον διαχειριστή του συστήματος ή άλλον μέσω SMS ή/και email για την πληρότητά τους). Κατ΄αυτό τον τρόπο η σχεδιάζουμε το δρομολόγιο του απορριμματοφόρου με βάση πληρότητας.
    2. καμία ενεργειακή επιβάρυνση, αφού οι έξυπνοι κάδοι διαθέτουν φ/β πάνελ και έχουν αυτονομία ρεύματος (με 1 ώρα ηλιοφάνεια η αυτονομία τους ξεπερνά τους 2 μήνες).
    3. συμπίεση ως και 5 φορές του αρχικού όγκου με χρήση πρέσας (κίνηση με αλυσίδα για αξιοπιστία) δύναμης 550 κιλών.
    4. πλήρης διαχείριση μέσα από λογισμικό το οποίο επιτρέπει την εξαγωγή στατιστικών, παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο της κατάστασης /πληρότητας κάθε έξυπνου κάδου, κτλ.
    5. εξοικονόμηση ανθρωπίνου δυναμικού με μετάταξή τους σε άλλο νευραλγικό για το δήμο τμήμα/υπηρεσία.
    6. καλύτερες συνθήκες υγιεινής, αφού οι έξυπνοι κάδοι είναι κλειστού τύπου με αποτέλεσμα να μην υπάρχει δυσοσμία, κίνδυνος επιδημιών, εστίες μόλυνσης, πρόσφορο έδαφος σε κάθε είδους τρωκτικά, γάτες, σκύλους, πουλιά, έντομα, κτλ.
    7. η δημιουργία ασύρματου δικτύου ίντερνετ, αφού οι έξυπνοι κάδοι μπορούν να εξοπλιστούν με ασύρματο ρούτερ και να λειτουργήσουν ως wi-fi hotspots, μία πολύ σημαντική υπηρεσία προς τον πολίτη μεσα από το οποίο ο δήμος μπορεί να ενημερώνει για έργα, εκδηλώσεις, κυκλοφοριακό, ομιλίες, πολιτιστικά, κτλ.
    8. η δημιουργία πρόσθετων εσόδων από την ποιοτικότερη και ομαδοποίηση-διαχωρισμός των ανακυκλώσιμων υλικών (υψηλότερη τιμή πώλησης).
    9. η δυνατότητα διαφήμισης πάνω στους έξυπνους κάδους (παρόμοια με τη μέθοδο διαφήμισης στα μέσα μεταφοράς – τυπωμένο PVC αυτοκόλλητο).

    Προβολή βίντεο YouTube Θρυμματιστής Ελληνικής κατασκευής

    https://www.youtube.com/watch?v=GADZy5cuUoA


    Κωνσταντίνα Κουντωριώτη

    ΑπάντησηΔιαγραφή